Toutes les couleurs de Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu Toutes les couleurs de Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu

Toutes les couleurs de Marrakech

Blijf op de hoogte en volg Evelien

04 September 2014 | Marokko, Marrakesh

Even tijd voor wat anders!

Tijd voor vele kleuren en geuren, een totaal andere cultuur, ander eten en andere mensen.

Op 4 september brengt Nathalie(mijn Zwitserse collega)mij al heel erg vroeg naar het vliegveld in Basel. Ik ga naar Marroko!
Een paar uurtjes vliegen, een uur terug in de tijd en ik stond op Marrokaanse bodem.

Het is de hele trip ongeveer 38 graden geweest, dus ik kreeg gelijk op het vliegveld al een behoorlijke klap van de warmte.
Wat opzich ook niet heel gek is als je uit het koele Zwitserland komt met je leren jas nog aan.

Op het vliegveld, op een ander continent, moet je natuurlijk door de paspoort controle. Ik stond al een uur in de rij en toen zag ik ineens in de verte iemand met lang bruin haar en roze All Stars aan haar voeten.
Het was Kristel, ik zag het gelijk! Gelukkig werd mijn iets te uitbundig zwaaien wat onzeker beantwoord.
Het was Kris! Ik weer uit de rij(een uur wachten voor niks)om mijn lieve homie een knuffel te geven.

En daar gingen we dan(ik voor de tweede keer)de lange rij in. Gelukkig tijd zat om bij te kletsen maar aangenaam was het daarbinnen niet. Na een beste 2 uur wachten, kon Kris eindleijk haar koffer oppikken en konden we de taxi in. Dachten we.....

De taxi chauffeur was natuurlijk al lang weg. Wij dat Riad(= oud/traditioneel Marrokaans hotel)bellen en ze zouden gelijk iemand sturen.

Aangekomen in ons Riad hadden we een super ontvangst, het was een onwijs leuk hotel. We kregen gelijk een munt thee en mochten daarna al door naar onze kamer. Mourane, de jongen die er werkte, heeft ons gelijk op de kaart uitgelegd waar alles is en hoe we alles konden vinden. (Mourane staat in Marokko beter bekend als Mklassy, een DJ die hard zijn best doet om ook in Nederland bekend te worden. Zijn plaatjes zijn overigens niet slecht).

Nadat we ons hotel een beetje verkend hadden besloten we om door de souks naar het plein te lopen. De souks zijn de Marrokaanse marktjes/stalletjes waar je al het mogelijke kan kopen. Ze verkopen vooral veel tassen, schoenen en sieraden.
Kristel en ik voelde ons gelijk thuis, alsof Marrakech voor ons gemaakt was.
Alles was ook zo goedkoop en zo mooi, tassen, schoenen, jurken, gave broeken, kettingen, ringen alles.... En zo werden Kristel en ik verliefd op de souks.

Toen we na een aantal uur eindelijk op het plein belanden waren weer weer ondersteboven van alle verschillende indrukken.
Ik stond nog een beetje dromerig om me heen te kijken toen ineens mijn arm vast werd gepakt. Ik had het niet helemaal in de gaten maar iemand in een zwart gewaad had mijn arm in de houdgreep en was al aan de slag met henna. Deze vrouw was helemaal bedekt en ik kon alleen haar ogen zien, wat een klein beetje angstaanjagend was.
Ik zei tegen haar dat ze moest stoppen en dat ik die henna niet wilde maar ze bleef maar doorgaan.
Toen zag Kristel in de verte een man met een aap op zijn schouders en zei dat ik moest kijken. Onmiddelijk schoot de gesluierde vrouw in actie en riep de man met de aap.
Ondertussen probeerde ik nog steeds mijn arm weg te trekken, voordat ik het zag en Kris het doorhad zat die enorme aap op haar arm.
Kris schrok enorm en tot overmaat van ramp scheet die aap heel haar arm onder.

Dat was allemaal even te veel voor een eerste dag Marroko, we wilde weglopen maar de vrouw wilde natuurlijk geld zien. Omgerekend 60euro, wilde ze hebben voor het mismaakte kunstwerk op mijn hand.
Na lang over en weer schreeuwen hebben we haar omgerekend 2euro in de hand gedrukt en zijn we snel weggelopen.
10 meter verderop hebben we allebei onze arm gepoetst, hoewel die van Kristel heel de dag nog gestonken heeft.

In de souks kregen we van 2 Nederlanders de tip dat we in een koets de stad moesten bekijken. We hebben samen snel wat ut een tagine gegeten en zijn daarna in een koets door de stad rondgereden. Wat absoluut de moeite waard was. We hebben het oude deel gezien(mooie traditionele deel),het nieuwe gedeelte(modern, rijke gedeelte) en de Koutoubia moskee. Daarna zijn we zonder te verdwalen door de souks terug gelopen naar het hotel. 's Avonds hebben we op een dakterras gegeten waar we over heel Marrakesh konden kijken. Met de verlichte moskeeen, heel gaaf.

Na een extreem goede nachtrust konden we aan dag 2 beginnen van onze trip. We kregen een super ontbijt in ons Riad en zijn daarna wat tours gaan boeken voor vanavond en zaterdag. Daarna waren we van plan om de Marrokaanse school te bezoeken maar zijn we toch een klein beetje verdwaald. Wer waren terecht gekomen in een deel van de stad waar alle Marrokanen zelf naar de markt gaan, we werden daar als blanke weggewuifd.
Toen werden we door iemand, heel sluw, naar de tanneries gebracht. De tanneries is een plek waar leer wordt gemaakt. Leer wordt daar gemaakt vanaf het begin. Ze villen de beesten, maken ze schoon, kleuren ze etc. Wat een smerige plek, het stonk enorm. Overal lagen haren van beesten, ingewanden, vloeistoffen waarvan ik niet wil weten wat het is of wat het was. Gatverdamme!

We waren zo geschrokken dat me nog even rustig zijn gaan eten en drinken op een dakterras wat uitzicht hat over het Djemaa el fnaa plein. Prachtig en wederom weer heerlijk gegeten. Na het eten was het tijd voor een bezoek aan de Koutoubia moskee, die ten midden van de medina staat (oude deel van Marrakesh). Een enorme en prachtige moskee!
's Avonds bij zonsondergang hebben we een 2 uur durende kamelentocht gemaakt door de palmerie. Supermooi en heel ontspannend. We hadden ook een leuke gids die mij wel wilde inruilen voor 500 kamelen. Na heel de tocht waren we zo moe dat we nog snel de stad in wilde om iets te gaan eten. Toen hebben we Café Arab gespot, een van de weinige (chique) tenten waar je alcohol kan drinken. Daar moest op gedronken worden dachten wij!

Op dag 3 hadden we een tour geboekt naar Ourika. Ourika bestaat uit meerdere delen. Je hebt Ourika Valley, wat een prachtige en ontzettend grote vallei is. Maar waar wij naartoe gingen was een waterval bovenin het Atlasgebergte. Op de heenreis moesten we natuurlijk langs de weg bij allerlei tentjes stoppen waar ze wilde dat we iets kochtte. We zijn bij een ''arganolie fabriek'' geweest. Waar ze lieten zien hoe arganolie gemaakt werd (met de hand). Ook zijn we in een orgineel berberdorp (berbers zijn het orginele bergvolk van Marroko) geweest waar we in de berberhuizen binnen mochten kijken hoe die mensen leefde. 's Middags zijn we gestopt om te lunchen, over een gammele touwbrug zijn we naar beneden naar de rivier gelopen waar we in(!) de rivier hebben geluncht. Dus schoentjes uit en al pootje badend je tagine leeg eten, wat een feest!
Na de lunch moesten we nog een klein stukje rijden en zijn we aan onze klim begonnen naar de watervallen. Het was best een pittig stukje omhoog, met vaak ook moeilijke gladde stukken, waarbij ik me afvroeg hoe die oude opaatjes en omaatjes of marrokaanse vrouwen op hakjes dat deden. Eenmal aangekomen bj de waterval was het jammer dat er al zoveel mensen waren, een overvloed van toeristen. Plus de waterval was veel kleiner dan gehoopt, gelukkig was het uitzicht op het Atlasgebergte fantastisch!

Na heel het avontuur gingen we terug naar het hotel. We zijn wat hapjes gaan halen (en wijn) bij de Carrefour en hebben een rustig chill avondje gehad op het dakterras van ons Riad.
Mklassy kwam ook nog even kijken op het dakterras en heeft met ons een wijntje gedronken. We zijn daarna met hem naar de Pacha gegaan. (Voor wie het niet kent de Pacha is een bekende grote club).
De pacha was een grote grap, ik kon er geen wijn bestellen, geen bier, geen rode wodka redbull. Dus de barman schonk iets in wat hij wel had, wat dus omgerekend 60euro kostte voor 3 drankjes. Dat zou geen lange avond worden zo. Een tijdje later kon Mklassy gewoon wel alles bestellen wat hij wilde en voor minder geld.... Zouden vrouwen hier minderwaardig zijn in een club? We hebben een tijdje gedanst en gewacht op de grote verschijning van Dj Abdel, maar de muziek was echt om te huilen. Toen hebben we onze huismarrokaan; Mklassy mee naar huis gesleept en zijn gaan slapen.

Dag 4 was een dag speciaal voor Kris en mij..
SHOPDAG!
Heel de dag hebben we niets anders gedaan als geshopt, geshopt en geshopt. Alles wat we leuk vonden gekocht en gehandeld als een echte businesswoman. Deze dag was ons op het lijf geschreven! Toen het donker was zijn we naar het plein gelopen, wat heel indrukwekkend scheen te zijn als de zon onder is. En dat was het..
Een en al eet tentjes, mensen, rook, alle geuren en kleuren. Fantastisch! We wilde eigenlijk gaan eten bij een restaurant met buikdanseressen alleen deze was helaas al dicht. We konden alleen nog wat te eten krijgen bij het dakterras restaurant van dag 1.

De laatste dag was aangebroken, dag 5.
De dag dat het serieuze sight seeing begon. We zijn heel vroeg opgestaan en hebben gezorgd dat alles de avond daarvoor al was ingepakt. We zijn 's ochtends 2 paleizen wezen bezoeken, de weg naar de paleizen was toevallig een grote kruidenmarkt (waar ons shop instinct natuurlijk weer boven kwam). Daarna zijn we naar de graftombes geweest van de vorsten die in die paleizen gewoond hebben, dit was eigenlijk meer een grote tuin met veel mozaiek. Na de graftombes zijn we dan eindelijk naar de Ben Youssef Medersa (Marokkanse school) geweest en het museum wat erbij hoort. Dit was een van de meest indrukwekkende dingen die ik gezien had de afgelopen dagen. Wat een prachtig gebouw met fantastische mozaiekwerken, absoluut de moeite waard.

Na lang gedwaald te hebben in de Ben Youssef Medersa zijn we nog wat gaan eten en hebben we de laatste dingetjes gekocht in de souks. Hierna zijn we naar het vliegveld gegaan en hebben Kristel en ik weer afscheid van elkaar moeten nemen.

Een vlucht weg uit een droomland back in to reality!

Marroko we will meet again, maar dan zeker voor langere tijd en voor een grotere reis! Wat een prachtland!!

Shokran, beslama

X Eef

  • 18 September 2014 - 09:11

    Reinder Luinge:

    Mooi avontuur! Een andere wereld en dat op een paar uurtjes afstand. Geweldig.
    Groetjes
    Opa R.

  • 18 September 2014 - 09:31

    Margriet Luinge:

    Hey Lieverd,
    Wat een mooi verhaal en wat leuk om het allemaal nog eens te lezen.
    X
    Mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Toutes les couleurs de Marrakech

Even tijd voor wat anders!

Tijd voor vele kleuren en geuren, een totaal andere cultuur, ander eten en andere mensen.

Op 4 september brengt Nathalie(mijn Zwitserse collega)mij al heel erg vroeg naar het vliegveld in Basel. Ik ga naar Marroko!
Een paar uurtjes vliegen, een uur terug in de tijd en ik stond op Marrokaanse bodem.

Het is de hele trip ongeveer 38 graden geweest, dus ik kreeg gelijk op het vliegveld al een behoorlijke klap van de warmte.
Wat opzich ook niet heel gek is als je uit het koele Zwitserland komt met je leren jas nog aan.

Op het vliegveld, op een ander continent, moet je natuurlijk door de paspoort controle. Ik stond al een uur in de rij en toen zag ik ineens in de verte iemand met lang bruin haar en roze All Stars aan haar voeten.
Het was Kristel, ik zag het gelijk! Gelukkig werd mijn iets te uitbundig zwaaien wat onzeker beantwoord.
Het was Kris! Ik weer uit de rij(een uur wachten voor niks)om mijn lieve homie een knuffel te geven.

En daar gingen we dan(ik voor de tweede keer)de lange rij in. Gelukkig tijd zat om bij te kletsen maar aangenaam was het daarbinnen niet. Na een beste 2 uur wachten, kon Kris eindleijk haar koffer oppikken en konden we de taxi in. Dachten we.....

De taxi chauffeur was natuurlijk al lang weg. Wij dat Riad(= oud/traditioneel Marrokaans hotel)bellen en ze zouden gelijk iemand sturen.

Aangekomen in ons Riad hadden we een super ontvangst, het was een onwijs leuk hotel. We kregen gelijk een munt thee en mochten daarna al door naar onze kamer. Mourane, de jongen die er werkte, heeft ons gelijk op de kaart uitgelegd waar alles is en hoe we alles konden vinden. (Mourane staat in Marokko beter bekend als Mklassy, een DJ die hard zijn best doet om ook in Nederland bekend te worden. Zijn plaatjes zijn overigens niet slecht).

Nadat we ons hotel een beetje verkend hadden besloten we om door de souks naar het plein te lopen. De souks zijn de Marrokaanse marktjes/stalletjes waar je al het mogelijke kan kopen. Ze verkopen vooral veel tassen, schoenen en sieraden.
Kristel en ik voelde ons gelijk thuis, alsof Marrakech voor ons gemaakt was.
Alles was ook zo goedkoop en zo mooi, tassen, schoenen, jurken, gave broeken, kettingen, ringen alles.... En zo werden Kristel en ik verliefd op de souks.

Toen we na een aantal uur eindelijk op het plein belanden waren weer weer ondersteboven van alle verschillende indrukken.
Ik stond nog een beetje dromerig om me heen te kijken toen ineens mijn arm vast werd gepakt. Ik had het niet helemaal in de gaten maar iemand in een zwart gewaad had mijn arm in de houdgreep en was al aan de slag met henna. Deze vrouw was helemaal bedekt en ik kon alleen haar ogen zien, wat een klein beetje angstaanjagend was.
Ik zei tegen haar dat ze moest stoppen en dat ik die henna niet wilde maar ze bleef maar doorgaan.
Toen zag Kristel in de verte een man met een aap op zijn schouders en zei dat ik moest kijken. Onmiddelijk schoot de gesluierde vrouw in actie en riep de man met de aap.
Ondertussen probeerde ik nog steeds mijn arm weg te trekken, voordat ik het zag en Kris het doorhad zat die enorme aap op haar arm.
Kris schrok enorm en tot overmaat van ramp scheet die aap heel haar arm onder.

Dat was allemaal even te veel voor een eerste dag Marroko, we wilde weglopen maar de vrouw wilde natuurlijk geld zien. Omgerekend 60euro, wilde ze hebben voor het mismaakte kunstwerk op mijn hand.
Na lang over en weer schreeuwen hebben we haar omgerekend 2euro in de hand gedrukt en zijn we snel weggelopen.
10 meter verderop hebben we allebei onze arm gepoetst, hoewel die van Kristel heel de dag nog gestonken heeft.

In de souks kregen we van 2 Nederlanders de tip dat we in een koets de stad moesten bekijken. We hebben samen snel wat ut een tagine gegeten en zijn daarna in een koets door de stad rondgereden. Wat absoluut de moeite waard was. We hebben het oude deel gezien(mooie traditionele deel),het nieuwe gedeelte(modern, rijke gedeelte) en de Koutoubia moskee. Daarna zijn we zonder te verdwalen door de souks terug gelopen naar het hotel. 's Avonds hebben we op een dakterras gegeten waar we over heel Marrakesh konden kijken. Met de verlichte moskeeen, heel gaaf.

Na een extreem goede nachtrust konden we aan dag 2 beginnen van onze trip. We kregen een super ontbijt in ons Riad en zijn daarna wat tours gaan boeken voor vanavond en zaterdag. Daarna waren we van plan om de Marrokaanse school te bezoeken maar zijn we toch een klein beetje verdwaald. Wer waren terecht gekomen in een deel van de stad waar alle Marrokanen zelf naar de markt gaan, we werden daar als blanke weggewuifd.
Toen werden we door iemand, heel sluw, naar de tanneries gebracht. De tanneries is een plek waar leer wordt gemaakt. Leer wordt daar gemaakt vanaf het begin. Ze villen de beesten, maken ze schoon, kleuren ze etc. Wat een smerige plek, het stonk enorm. Overal lagen haren van beesten, ingewanden, vloeistoffen waarvan ik niet wil weten wat het is of wat het was. Gatverdamme!

We waren zo geschrokken dat me nog even rustig zijn gaan eten en drinken op een dakterras wat uitzicht hat over het Djemaa el fnaa plein. Prachtig en wederom weer heerlijk gegeten. Na het eten was het tijd voor een bezoek aan de Koutoubia moskee, die ten midden van de medina staat (oude deel van Marrakesh). Een enorme en prachtige moskee!
's Avonds bij zonsondergang hebben we een 2 uur durende kamelentocht gemaakt door de palmerie. Supermooi en heel ontspannend. We hadden ook een leuke gids die mij wel wilde inruilen voor 500 kamelen. Na heel de tocht waren we zo moe dat we nog snel de stad in wilde om iets te gaan eten. Toen hebben we Café Arab gespot, een van de weinige (chique) tenten waar je alcohol kan drinken. Daar moest op gedronken worden dachten wij!

Op dag 3 hadden we een tour geboekt naar Ourika. Ourika bestaat uit meerdere delen. Je hebt Ourika Valley, wat een prachtige en ontzettend grote vallei is. Maar waar wij naartoe gingen was een waterval bovenin het Atlasgebergte. Op de heenreis moesten we natuurlijk langs de weg bij allerlei tentjes stoppen waar ze wilde dat we iets kochtte. We zijn bij een ''arganolie fabriek'' geweest. Waar ze lieten zien hoe arganolie gemaakt werd (met de hand). Ook zijn we in een orgineel berberdorp (berbers zijn het orginele bergvolk van Marroko) geweest waar we in de berberhuizen binnen mochten kijken hoe die mensen leefde. 's Middags zijn we gestopt om te lunchen, over een gammele touwbrug zijn we naar beneden naar de rivier gelopen waar we in(!) de rivier hebben geluncht. Dus schoentjes uit en al pootje badend je tagine leeg eten, wat een feest!
Na de lunch moesten we nog een klein stukje rijden en zijn we aan onze klim begonnen naar de watervallen. Het was best een pittig stukje omhoog, met vaak ook moeilijke gladde stukken, waarbij ik me afvroeg hoe die oude opaatjes en omaatjes of marrokaanse vrouwen op hakjes dat deden. Eenmal aangekomen bj de waterval was het jammer dat er al zoveel mensen waren, een overvloed van toeristen. Plus de waterval was veel kleiner dan gehoopt, gelukkig was het uitzicht op het Atlasgebergte fantastisch!

Na heel het avontuur gingen we terug naar het hotel. We zijn wat hapjes gaan halen (en wijn) bij de Carrefour en hebben een rustig chill avondje gehad op het dakterras van ons Riad.
Mklassy kwam ook nog even kijken op het dakterras en heeft met ons een wijntje gedronken. We zijn daarna met hem naar de Pacha gegaan. (Voor wie het niet kent de Pacha is een bekende grote club).
De pacha was een grote grap, ik kon er geen wijn bestellen, geen bier, geen rode wodka redbull. Dus de barman schonk iets in wat hij wel had, wat dus omgerekend 60euro kostte voor 3 drankjes. Dat zou geen lange avond worden zo. Een tijdje later kon Mklassy gewoon wel alles bestellen wat hij wilde en voor minder geld.... Zouden vrouwen hier minderwaardig zijn in een club? We hebben een tijdje gedanst en gewacht op de grote verschijning van Dj Abdel, maar de muziek was echt om te huilen. Toen hebben we onze huismarrokaan; Mklassy mee naar huis gesleept en zijn gaan slapen.

Dag 4 was een dag speciaal voor Kris en mij..
SHOPDAG!
Heel de dag hebben we niets anders gedaan als geshopt, geshopt en geshopt. Alles wat we leuk vonden gekocht en gehandeld als een echte businesswoman. Deze dag was ons op het lijf geschreven! Toen het donker was zijn we naar het plein gelopen, wat heel indrukwekkend scheen te zijn als de zon onder is. En dat was het..
Een en al eet tentjes, mensen, rook, alle geuren en kleuren. Fantastisch! We wilde eigenlijk gaan eten bij een restaurant met buikdanseressen alleen deze was helaas al dicht. We konden alleen nog wat te eten krijgen bij het dakterras restaurant van dag 1.

De laatste dag was aangebroken, dag 5.
De dag dat het serieuze sight seeing begon. We zijn heel vroeg opgestaan en hebben gezorgd dat alles de avond daarvoor al was ingepakt. We zijn 's ochtends 2 paleizen wezen bezoeken, de weg naar de paleizen was toevallig een grote kruidenmarkt (waar ons shop instinct natuurlijk weer boven kwam). Daarna zijn we naar de graftombes geweest van de vorsten die in die paleizen gewoond hebben, dit was eigenlijk meer een grote tuin met veel mozaiek. Na de graftombes zijn we dan eindelijk naar de Ben Youssef Medersa (Marokkanse school) geweest en het museum wat erbij hoort. Dit was een van de meest indrukwekkende dingen die ik gezien had de afgelopen dagen. Wat een prachtig gebouw met fantastische mozaiekwerken, absoluut de moeite waard.

Na lang gedwaald te hebben in de Ben Youssef Medersa zijn we nog wat gaan eten en hebben we de laatste dingetjes gekocht in de souks. Hierna zijn we naar het vliegveld gegaan en hebben Kristel en ik weer afscheid van elkaar moeten nemen.

Een vlucht weg uit een droomland back in to reality!

Marroko we will meet again, maar dan zeker voor langere tijd en voor een grotere reis! Wat een prachtland!!

Shokran, beslama

X Eef

Recente Reisverslagen:

04 September 2014

Toutes les couleurs de Marrakech
Evelien

Actief sinds 10 Feb. 2011
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 23929

Voorgaande reizen:

09 April 2017 - 03 Mei 2017

Incredible India

29 Juni 2016 - 01 Augustus 2016

Werken op Aruba

07 Mei 2013 - 07 Mei 2015

emigreren en werken in Zwitserland

16 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Backpacken Centraal Amerika

04 September 2014 - 08 September 2014

Toutes les couleurs de Marrakech

06 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Kenya :)

Landen bezocht: