Yo no sé - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu Yo no sé - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu

Yo no sé

Blijf op de hoogte en volg Evelien

27 Oktober 2014 | Guatemala, Antigua

Er is al een hele week voorbij en het gaat me veel te snel. Het lijkt de dag van gisteren dat ik in Guatemala city aankwam en heel mijn avontuur begon. Mijn reis was rustig en goed verlopen, ik moest een tijdje wachten op Panama city Airport maar voor ik het wist zat ik in Guatemla city. Eerst maar even een pinautomaat zoeken om wat lokaal geld te pinnen.

Het was al laat en heel het vliegveld was verlaten, een pinautomat was al helemaal in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar proberen bij een balie waar ze geld wisselen en hier deden geen van mijn kaarten het. Top, zonder geld op een vliegveld in Guatemala....
Dan maar een taxi chauffeur de opdracht geven om langs een pinautomaat te rijden op de weg naar het hostel.

Eenmaal aangekomen bij het hostel bleek dat er iets mis was gegaan met mijn boeking, want mijn naam was nergens te bekennen en niemand wist van mijn emails af. Ik ben benieuwd wie mij al die mails heeft geschreven...
Gelukkig was er genoeg plek en had ik zelfs een hele slaapzaal voor mij alleen, lekker rustig dus! Eigenlijk wilde ik gelijk de eerste dag weer vertrekken uit Guatemala city, of Guaté zoals de locals het hier noemen. Dat was helaas niet mogelijk, het was Revolution day de volgende dag. Een nationale feestdag met optochten, protesten en vooral veel muziek en lekker eten. Op een nationale feestdag rijden natuurlijk geen shuttles(kleine busjes)naar andere plaatsen, dus moest ik nog een extra nachtje blijven.

De eerste nacht in het hostel heb ik een Canadees leren kennen waarmee het supergoed klikte. Hij ging mee op een fietstocht door de stad met Revolution day dus ik besloot om met hem mee te gaan. Iedereen zegt dat Guaté heel erg gevaarlijk is en dat je er weer snel weg moet gaan, maar ik vond het echt een superleuke stad. De eigenaar van het hostel had ons een hele tour gegeven, we hebben de protesten gezien, fantastisch streetfood gegeten en super optredes gezien van lokale artiesten.

De Canadees vertelde me dat hij de volgende dag een shuttle zou nemen naar Antigua dus besloten we om samen te gaan. De shuttle vertrok al om 06:00 dus we waren om 07:00u al in Antigua. Daar hebben we rondgelopen in dit prachtige koloniale stadje en heerlijk ontbeten. Daarna zijn we naar de enorme heuvel gegaan waar een kruis op staat. Vanaf deze heuvel heb je uitzicht op heel de stad en de volcano de Agua.Omdat we zo vroeg waren, waren er nog geen wolken en kon je heel de vulkaan zien! De Canadees moest naar een hotel omdat hij daar een afspraak had voor de travelling acency waar hij voor ging werken. Ik ging met de tuk tuk richting El Hostal, een fantastisch hostel waar het ontzettend moeilijk is om weer weg te gaan.

Binnen enkele minuten had ik al weer nieuwe vrienden gemaakt waarmee ik heel de middag, avond en nacht mee opgetrokken ben. Een Australische gast met een enorme baard die zichzelf Crappa noemt, een enorme Duitser die toevallig ook Nederlands spreekt en een stereotype Amerikaan met witte sokken in zijn gympen.
Hun, en nu ook mijn favorite plek in Antigua is Cafe no sé. Een kleine donkere bar, tegenover ons hostel met life muziek en illegale Mezcal(tequila).
Hier hebben ze ook een klein kamertje waar ze de heilige San Simon vereren. Een heilige die ze niet meer in de kerk willen vereren omdat hij een tijdje alle vrouwen en kinderen in het dorp verkrachtte. In de bar geven ze San Simon Mezcal en sigaretten. Heel gaaf om te zien maar echt super creepy.

De dagen erna heb ik wat in de stad gelopen, kerken gezien, marktjes gezien en op stap geweest en gechilled. De mensen in El Hostal zijn zo layed back en het is hier echt fantastisch. Ik zou hier wel een jaar kunnen wonen. Het was dan ook lastig om na drie nachten dan toch eindelijk het besluit te nemen om mijn tas weer helemaal in te pakken en weer weg te gaan.

Om 7uur 's ochtends vertrok de shuttle naar Chichicastagnano, waar een van de grootste Maya markten is. Gelukkig hou ik niet van shoppen...
Een prachtige markt met heel veel prachtige mensen. Hier heb ik z'on vier uur rondgelopen voordat ik met de volgende shuttle doorging naar Lake Atitlan.

Sommige mensen zeggen dat Lake Atitlan het mooiste meer ter wereld is, het meer heeft drie vulkanen die allemaal rond het meer liggen. Eerst ging ik naar San Pedro wat de party plaats rond het meer is. Op de boot richting San Pedro heb ik mijn volgende reismaat gevonden. Een gast uit Barcelona. Samen gingen we op zoek naar een hostel, tot het opeens heel hard begon te regen en we moesten stoppen met lopen. Het was een enorme tropische hoosbui. Na een uur wachten hebben we een tuk tuk aangehouden die ons naar Zoola bracht. Een supertof hostel gerunned door Israeliers. Er waren geen bedden in de slaapzalen meer vrij dus besloten we om een kamer te delen.
De volgende dag zijn we in een kayak van San Pedro naar San Marcos gekayaked. Het was zwaar maar ontzettend mooi.

Verder was het rond het meer 's ochtends prachtig met veel zon en rond een uur of vier begint het met regenen en houdt het niet meer op. lk heb met drie lagen kleding en een sjaal en muts op gezeten en ik had het nog koud.

Na twee nachten vond ik het wel weer prima, ik wilde niet meer verder reizen met de gast uit Barcelona want hij was echt saai en helemaal niet mijn type. Hij drinkt niet, rookt niet, wil nergens geld voor betalen, wil niet lekker uit eten, houdt niet van feestjes kortom:tegenovergestelde van mij. Ik wilde eigenlijk naar Semuc Champey maar dat is een busrit die qua tijd en wegen onmogelijk en gevaarlijk is, dus besloot ik weer terug te gaan naar Antigua om vanuit daar weer verder te gaan.

De gast uit Barcelona besloot toch om met me mee te gaan.... Ik had Crappa al gevraagd of hij voor mij even een bedje kon reserveren in El Hostal, de mannen waren blij dat ik weer terug was. En dat op een zaterdagavond!! Dat heb ik gevoeld op zondag, happy hour begint hier om 16:00 en duurt tot 20:00. Twee biertjes voor de prijs van een, liters mezcal voor weinig geld.

Vandaag is het zondag, een luie dag met veel hangmat, zon, kater,bier en eten. We zijn heel even naar de lokale marktjes geweest van Antigua en hebben daar superlekkere pollo frito gegeten(gefrituurde kip). En een Cheesus, een tosti waar ze jezus inbranden, geniaal.

Ik heb vandaag weer met pijn in mijn hart een shuttle geboekt naar Semuc Champey, morgen 08:00u 's ochtends, een rit van 8/9uur maar het zal het waard zijn(google het anders even!).

Het is hier nu 19uur, dat betekend nog una hora mas, beunas horas(nog een extra uur happy hour). Dus ik ga me aansluiten bij de bierdrinkende mannen!

Fantastisch hoe snel ik de spaanse taal oppak, tegen de tijd dat ik terug ben zal ik best een woordje kunnen spreken.

Voor nu; Dos Cervezas por favor y hasta luego!

X Eef

  • 27 Oktober 2014 - 06:54

    Bart:

    Wat to go girl

  • 27 Oktober 2014 - 09:16

    Reinder Luinge:

    Hallo Evelien,
    Fantastisch avontuur. Hoop dat je nog veel meer zult zien en veel goede vrienden maakt. (Maar let op - wel vragen of ze rijk zijn!) Veel plezier nog.
    Groetjes
    Opa R.

  • 27 Oktober 2014 - 13:46

    Robbin:

    Lievelien!

    Klinkt alsof je het ontzettend naar je zin hebt, gelukkig maar! Het kan ook anders zijn natuurlijk.. Blij om wat van je te lezen! Super trots op je dat je dit allemaal doet in je eentje, niet veel mensen zouden je dit nadoen..
    Hopelijk kom je alleen nog maar toffe mensen tegen en heb je de komende 3 weken nog een super tijd :) Maar denk nog maar ff niet aan terugkomen, dat duurt nog lang!
    Geniet ervan liefke!

    BESOS! x

  • 27 Oktober 2014 - 14:36

    Margriet:

    Je bent nog niet eens op de helft! Dus wat zeur je nou... Nog veel prachtige dingen op het programma ik ben jaloers op je..
    Take careXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 10 Feb. 2011
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 23912

Voorgaande reizen:

09 April 2017 - 03 Mei 2017

Incredible India

29 Juni 2016 - 01 Augustus 2016

Werken op Aruba

07 Mei 2013 - 07 Mei 2015

emigreren en werken in Zwitserland

16 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Backpacken Centraal Amerika

04 September 2014 - 08 September 2014

Toutes les couleurs de Marrakech

06 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Kenya :)

Landen bezocht: