Karibu Mzungu's! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu Karibu Mzungu's! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu

Karibu Mzungu's!

Door: evelieninafrica

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 Maart 2011 | Kenia, Kisumu

Welkom Blanke mensen!

Na 2 dagen heb ik eindelijk een rustig moment gevonden om een reisverslag te typen!

Te beginnen bij het begin. Na eindeloos ten huwelijk gevraagd te zijn door meerdere Egyptenaren en Afrikanen ben ik maandagnacht aangekomen in Nairobi. Van af nu ben ik dan ook getrouwd als iemand er om vraagt! (dan weet je dat Jeroen ;) )

Nairobi is niet echt fijn om te zijn en al helemaal niet 's nachts dus ik was al snel op weg naar het domestic flights gedeelte waar mijn vlucht naar Kisumu zo'n 3uur later pas zou vertrekken..Ik dacht: ik kan daar best gaan zitten wat eten en drinken. Dus door de beveiliging, zat ik daar met al mn spullen(zonder eten/drinken)en er was gewoon niets. Helemaal niets, geen restaurant of drinkautomaat niets!
Ik had al zon dorst en nu moest ik 3uur wachten, want mn spullen alleen laten was geen optie! Ik raakte een beetje aan de praat met 2 Kenianen die in VS en UK woonde. Heel aardig en gezellig! Toen ging die ene opeens weg, had hij gewoon een cola meegebracht voor me! Was wel mn redding anders had ik het denk ik niet overleefd!

Om een uur of 7 in de vroege ochtend met het vliegtuig naar Kisumu.(EINDELIJK!)
Eenmaal aangekomen wist ik niet waar ik in beland was..Een en al rotzooi en het vliegveld stroomde ook zo leeg waardoor ik nog in mn eentje was :S Dus ik eerst pinnen en daarna een taxi gezocht en natuurlijk een Keniaan gesponsort door veel te veel te betalen mja ik had geen zin om te onderhandelen.

Ik had in Nederland al zon 10 dagen geboekt bij London Guest House(wat er op de foto's goed uitzag, kijk maar op de site!)Toen ik daar aankwam dacht ik: Waar ben ik aan begonnen..... Ik had een enorme kamer waar alleen een bed in stond.'Wc en douche' waren buiten. De douche was een koud straaltje water en de wc een gat in grond(heel fijn als je helemaal gebroken aankomt:S ). Opzich kon ik daar allemaal nog wel mee leven maar ik had buiten even een kijkje genomen en ik durfde daar niet alleen naar buiten :S Ook zat mn deur op slot met een hangslotje wat je er zo af kon trekken en de ramen konden niet dicht.. Toen dacht ik: Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen!Ik heb gelijk Sarah gebelt(coach van de mbo-studenten)en met haar afgesproken!Eerst nog even 2 uurtjes geslapen want ik was inmiddels al heeeel lang wakker.

Sarah(hele leuke meid!)heeft me heel Kisumu laten zien. Zij had ook nog nooit van het London guest house gehoord en vond het ook maar niets dat ik daar zat want het was echt niet veilig. Ze had me alle plekjes laten zien waar je tuktuk of matatu kon pakken, de grote supermarkten enz. Daarna waren we bij de Duke of Breeze wat gaan drinken en heeft Sarah John gebelt om te overleggen over een goede prijs om hier te overnachten. Wat blijkt, voor 100euro meer per maand heb je een eigen toilet en douche(met warm water)2 bedden(waar ik inmiddels heel handig een 2persoonsbed van heb gemaakt!)Een ventilator en een gedeelde keuken met koelkast waar ik zelf kan koken. Superrelaxt!

Toen heb ik Bart en Margriet ontmoet(hoe ironisch)ook coaches van de mbo-ers. Margriet kwam eerst even wat drinken bij de Duke op the Rooftop(met gratis internet en al). Daarna hebben we Bart opgehaald en zijn we doorgereden naar Nyalenda. Hun hebben daar een heel project opgezet om het Christian Centre op te knappen, daar gaan de kinderen uit heel de sloppenwijk naar school. Ik ga a.s. zaterdag ook helpen met schuren en schilderen! Daarna zijn we naar Panda's Pradise gegaan waar hun allemaal verblijven, super luxe!Daar hadden de studenten voor ons gekookt!Echt heel fijn :)
Daarna ben ik met Sammi(privé tuktuk driver)naar the Duke teruggegaan om daar in te checken.

Vandaag ging ik al vroeg met Sarah naar immigration. In de tuktuk heb ik Millicent ontmoet zij regelt heel veel voor de studenten. Ontzettend aardige vrouw. (moest ik wel weer 6 trappen omhoog terug naar mn kamer om mijn witte jasje te halen, want als je een zusterjasje aantrekt zijn de Kenianen ineens heel trots ofzo, dat je met hun wil werken.) Wij naar immigration maar Dokter Lusi was niet aanwezig wat dus betekend dat je ongeveer 4 uur kan gaan zitten wachten totdat de dokter eens een keer binnen komt wandelen. Dus de papieren maar daar gelaten om te tekenen. Toen ben ik met Sarah nog naar het ziekenhuis gegaan en heeft ze mij een rondleiding gegeven, ook zodat ik een beetje een idee heb waar ik wil beginnen.

Het ziekenhuis is echt heel groot maar heel anders dan in Nederland. Overal zitten echt gauw 30 mensen te wachten om geholpen te worden. Vaak liggen ze met meerdere in 1 bed en heel de familie is er ook nog eens bij omdat die voor de patient zorgen. Tijdens de rondleiding gingen we ook langs de Labour ward(waar de bevallingen plaats vinden)Er lagen op dat moment 3 vrouwen naast elkaar te bevallen dus had ik gewoon al bijna een bevalling gezien! Het was dat alle vrouwen toch niet genoeg ontsluiting hadden en daarom zelf weer terug naar een andere kamer moesten lopen(!)

Als ik hier stage ga lopen mag ik na een tijdje waarschijnlijk ook zelf bevallingen doen. De grenzen hier in Kenia liggen heel anders dan in Nederland. Morgen ga ik weer terug naar het ziekenhuis om Dokter Lusi en Dokter jullianni te ontmoeten en samen met Millicent te kijken wat voor afdeling het gaat worden.
Wel heb ik hier erg veel moeite met het uit elkaar houden en herkennen van alle mensen..Ze lijken zoveel op elkaar! Vooral de mannen. Zijn gewoon allemaal dezelfde^^

Voor nu heb ik denk ik wel even genoeg getypt! Het volgende verhaal komt vast na de eerste ervaringen in het ziekenhuis of Nyalenda.

Liefs xxx


  • 08 Maart 2011 - 17:19

    Kim-deleukste:

    Hee meis,
    echt super tof om te lezen. Wel raar dat je zo ver weg bent . Ben blij voor je dat je getrouwd bent, hoop dat je een leuke toekomst met hem zult hebben ;) Haha, nee echt super tof! Beter dat je nu een andere kamer hebt, leek me ook niet erg fijn die eerste :P Succes met alles, kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal.
    Liefs, xx en een dikke knuffel vanuit het koude kikkerlandje !

  • 08 Maart 2011 - 17:45

    Evelien:

    FOTO'S op facebook.com --> zoek op Evelien Norbart! xx

  • 08 Maart 2011 - 18:17

    Robbin :

    Lievee!

    relaxed om je verslag zo te lezen, lees dat het goed gaat.. (: ben ik blij om!
    papa en mama ook helemaal blij om wat van jou te horen, haha mama die gaat je veslagen ook volgen ^^
    lekker ook dat je getrouwd bent ^^ als je kindjes krijgt ga ik niet op ze passen he, dat weet je! hahaha
    nou chica bonita, pas goed op jezelf, en hopelijk horen we snel weer van je!

    KUS <3 loveyooou

  • 08 Maart 2011 - 18:41

    Rob En Marianne:

    Hoi verre verre nicht,

    Heerlijk om jouw bericht te lezen, we krijgen er al een beetje beeld bij. En nu ook een beetje vertrouwen dat je het naar je zin gaat krijgen. We gaan zo eerst jouw foto's bekijken. Laat met regelmaat wat van je horen! Heel veel liefs van ons allemaal!

  • 09 Maart 2011 - 08:06

    Reinder Luinge:

    Hallo Evelien,
    Prima zeg dat het toch allemaal goed is gekomen. Kan me voorstellen dat de lange reis erg vermoeiend is geweest.
    Heel veel succes verder, en....benieuwd hoe je 'eerste bevalling' zal bevallen.

  • 09 Maart 2011 - 12:06

    Jos En Marian:

    fijn om te lezen dat alles nu goed gaat met je.Wat n belevenissen heb je al gehad,en erg spannend dat je zelfstandig mag werken in het ziekenhuis.Pas op met al die huwelijkskandidaten.veel liefs

  • 09 Maart 2011 - 19:50

    Ireenus Penus:

    Ik denk dat ik ook maar naar kenia kom, aangezien ze daar blonde meiden leuk vinden! Misschien kan ik koningin worden ^^ grapjee! Veeel succesexx! :) kusjes van je liefste zussiee!

  • 14 Maart 2011 - 01:09

    Patricia Van Der Schaaf:

    Klinkt goed Evelien! Tof! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenya :)

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

Obama Childern's Clinic!

13 Mei 2011

Shake what your mamma gave ya!

24 April 2011

Heftig!

16 April 2011

Mzungu Daktari!

10 April 2011

Tabian Baja!
Evelien

Actief sinds 10 Feb. 2011
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 23968

Voorgaande reizen:

09 April 2017 - 03 Mei 2017

Incredible India

29 Juni 2016 - 01 Augustus 2016

Werken op Aruba

07 Mei 2013 - 07 Mei 2015

emigreren en werken in Zwitserland

16 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Backpacken Centraal Amerika

04 September 2014 - 08 September 2014

Toutes les couleurs de Marrakech

06 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Kenya :)

Landen bezocht: