Obama Childern's Clinic! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu Obama Childern's Clinic! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu

Obama Childern's Clinic!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

24 Mei 2011 | Kenia, Kisumu

Allereerst excuus voor het laat plaatsen van alle verslagen:P Vooral aan diegene aan wie ik had beloofd dat het er zondag op zou staan:P (Voor de mensen die het op maandag ochtend lezen voor ze gaan werken;) ) En bedankt voor alle lieve en leuke berichtjes!

Zaterdagochtend was het wéér tijd voor een gezellig ziekenhuisbezoekje! En again voor mezelf… Ik moest weer heel wat testen doen, heeeel veel geld neertellen en ontzettend lang wachten.. Maar uiteindelijk was het resultaat daar; De bacterie en amoebe waren nog steeds in hoge aantallen aanwezig. Echt balen!! Dus weer een andere antibiotica en nog meer pillen tegen krampen, uitdroging, misselijkheid enz. en met de mededeling ‘Als het binnen 2 dagen niet verminderd moet je worden opgenomen’ naar huis. Toen zakte de moed weer even heel erg ver in m’n slippers Ik voelde me ondertussen ook flink beroerd van alle medicatie en kon alleen maar veel op bed liggen en dat terwijl ik maandag zou beginnen op de Obama Childern’s Clinic.

Maandag voelde ik me nog steeds niet goed maar ik ging eerst ’s ochtends met Bart en Sarah naar New Nyanza Hospital. Ook Dominique en Michelle, 2 Nederlandse studenten, zouden vandaag op de Obama Clinic beginnen. Bart en Saar hebben eerst duidelijk uitgelegd aan iedereen dat ik een andere student was die een project moest opzetten. Van te voren heb ik al een heel nieuw plan opgezet waar de zuster gelijk heel erg enthousiast over was!!! :)
Er was ook een ruimte ‘the playroom’ die helemaal niet meer gebruikt wordt en echt heel vies is. Ik heb gevraagd of ik die ruimte mag opknappen en mag gebruiken voor voorlichting/child counseling. En dat mocht en daar waren ze ook superenthousiast over!! ’s Middags ben ik weer naar het ziekenhuis gegaan om te kijken of mijn bloeduitslagen aan de beterende hand waren. Gelukkig gaat het iets de goede kant op maar ik moet het wel echt goed in de gaten houden.

Dinsdag ben ik begonnen met de rondes lopen op de afdeling en heb ik gewerkt op de emergency ward van de Obama Clinic. De hele kleine kindjes met bloedarmoede, bloedvergiftiging, zuurstoftekort en ga zo maar even door. Omdat er ’s middags niet veel te doen was ben ik begonnen met de ‘playroom’op te ruimen! Wat een smeerboel! Gelukkig had Michelle op outpatient ook niet veel beters te doen en kon ze me de hele middag helpen met opruimen en schoonmaken!Super:) Later kwam ook Dominique helpen, echt heel fijn want in m’n eentje was ik nog wel een aantal dagen bezig geweest! Nu het wat opgeruimder en schoner wordt begin ik de mogelijkheden te zien, er staan al 2 behandelbanken en er is een schoolbord(goed voor de voorlichtingen!). Ik hoop volgende week te kunnen beginnen met het voorlichten van de moeders en kinderen over infuus prikken. De kinderen zijn vaak helemaal hysterisch als er geprikt moet worden en daardoor worden de moeders ook gestrest en willen ze dat je het kindje niet meer aanraakt! Ik ben echt blij dat er eindelijk wat beweging zit in mijn project en dat iedereen zo enthousiast is! Geeft echt weer wat moed de laatste paar weken!:) Nu hopen dat ik de infusen zelf mag aanleggen aangezien dat hier een doktersprocedure is i.p.v een verpleegkundige handeling….

Woensdag was eigenlijk de dag om thuis aan mijn project te werken maar ik was zo bezig met het opruimen/schoonmaken en decoreren van de playroom dat ik woensdag gewoon ben gaan werken! Na een hele dag opruimen en poetsen was de kamer eindelijk schoon!! Nog steeds wel Afrikaans schoon maar dat was al heel wat! In ieder geval waren de dingen zoals: Lege antibioticaflesjes, naalden, spijkers en andere smerigheid weg uit de kamer waar de kinderen spelen en over de grond kruipen!!Wie haalt het nou in zijn hoofd om gebruikte en ongebruikte naalden en spuiten en andere scherpe dingen op plekken te leggen waar de kindjes gewoon bij kunnen:S Maar ik was in ieder geval opgelucht dat het smerige werk erop zat en dat ik kon na gaan denken over de leuke dingen! Vandaag mocht ik ook weer met Dominique en Michelle mee naar huis om te lunchen(dat is namelijk een stuk dichterbij het ziekenhuis!)Echt supergezellig en een heeeerlijk broodje gezond op:) Aan het eind van de dag was ik echt helemaal kapot van al het poetsen en heb ik de spinnenwebben uit mijn haar gewassen, het stof uit mijn oren gehaald en ben ik lekker gaan slapen!

Donderdag kon ik beginnen met het inrichten van de playroom. Ik ben eerst naar Nakumat gegaan om wat spulletjes te halen. Ik heb wat gezellige slingers opgehangen, Het schoolbord zilver gespoten, er komen nog zilveren sterren op de ramen en ik heb een hoop krijtjes, potloden, tekenvellen en kleurplaten gehaald/gemaakt. ’s Middags ben ik met de kindjes gaan kleuren. Je kon echt merken dat sommige nog nooit een kleurplaat hadden gezien en nog nooit een potlood of krijtje hadden vastgehad. Maar na een tijdje kregen sommige de smaak te pakken en kwamen ze met steeds mooiere tekeningen! ‘Mzungu daktari, another!’ oftewel; ’ik wil er nog een:)’ Er zijn die middag wel 40 tekeningen gemaakt en die worden allemaal opgehangen in de playroom om alles op te vrolijken! Ook heb ik blauwe wolkjes en roze hartjes geknipt om daar een kinderwens op te schrijven om voor de ramen te hangen! Het probleem is hier dat veel kinderen niet eens goed in hun eigen taal kunnen spreken laat staan Engels… De moeders spreken vaak ook geen Engels dus dat ging wat lastig worden! Maar het gaat allemaal goed komen!

Alle zusters waren erg enthousiast over de tekeningen en je merkte dat de kindjes echt een stuk vrolijker waren, super!!

’s Middags heb ik nog even met Christine(2nd in charge) gesproken en die heeft me verteld dat ik zelf de infusen mag prikken bij de kindjes! Dus ik kan maandag gewoon beginnen met mijn soort eigen spreekuurtje!!! Echt supertof! Eerst de moeder en het kindje voorlichten over de procedure en daarna de procedure zelf uitvoeren! :):) Maar eerst is het nu tijd voor weekend!!!

’s Avonds zijn we met Bart, Saar en de studenten naar de karaokebar gegaan. Later kwamen ook Robbin, Arjen en 2 andere Nederlandse studentes. Ook Kiki(Keniaan)kwam nog even gezellig kijken!Gelukkig is mijn antibiotica eindelijk weer afgelopen dus kon ik lekker een wijntje drinken! Dat was ook wel nodig voor de voorbereiding op het duet samen met Bart: Summerlovin’ van Grease! Het is maar goed dat die Kenianen ook niet kunnen zingen.. En dat Bart heeel hard zingt, zodat ik mezelf niet heel goed kon horen:p Wat heb ik gelachen zeg:P:) Echt een top avond!! Wel ging ik helemaal gebroken mijn bed in..

De volgende dag was mijn vrije dag. Dat kwam goed uit want ik voelde me echt niet lekker. Het gevolg was dat ik de komende 2 dagen weer vast gekluisterd zat aan de wc en dat kwam echt niet door die paar wijntjes. Ik merk dat nu de zoveelste antibiotica ook weer is afgelopen, de bacterie en amoebe er nog steeds zitten. Ik kijk het nog heel even aan en anders wordt het weer terug naar het ziekenhuis Dat wil ik eigenlijk echt niet want dan weet ik wat de volgende stap zou zijn. Dan willen ze me op laten nemen. Ik ben zondag wel gezellig met Robbin naar Kibuye geweest om stofjes te kijken(hij maakt boda boda zitjes!)en voor knuffels voor de Obama Clinic.

Maandagochtend zou ik gewoon gaan werken en ik had met Bart afgesproken om ’s middags naar het ziekenhuis te gaan voor mezelf. Ik kon alleen echt mijn bed niet uit komen omdat ik me weer zo beroerd voelde… Dus weer de hele dag doorgebracht in het ziekenhuis! Maar nu had ik wel echt een goede dokter(moest wel dik voor betaald worden natuurlijk!). Helaas waren ze mijn dossier kwijtgeraakt:S Dus ik moest heel mijn verhaal nog een keer vertellen en thuis eerst alle bonnetjes op gaan zoeken van alle voorgaande medicatie. De dokter had al wel een nieuwe antibiotica voorgeschreven maar ik moest hem even de namen doorbellen van alle andere medicatie(en dat was een behoorlijke lijst)hij zei gelijk al dat de medicatie die hij had voorgeschreven niet goed samen ging met de voorgaande medicatie dus moest ik weer terug komen!Ondertussen was het al weer 4 uur.. En ik zat al vanaf 11 uur in het ziekenhuis.. Maar goed, ik weer terug bij die dokter zodat hij me een ander receptje voor kon schrijven. Door naar de apotheek! Eenmaal bij de apotheek aangekomen vertelde de beste man achter de balie dat de medicatie niet op voorraad was en dat ik het ergens anders moest gaan halen. Dus weer een nieuwe wachtrij met niet zo lekker ruikende Kenianen, heel wat tijd en geld verder had ik eindelijk weer een zakje met nieuwe medicijnen! Hopelijk slaat dit nu eindelijk wel aan!

Dinsdag was ik nog steeds niet fit genoeg om naar het ziekenhuis te gaan. Ik ben erg moe en dat terwijl ik om 9uur op bed lig:S Maar ik kan vandaag genoeg theoretische dingen aan mijn project doen, dus ik hoef niet stil te zitten.. Hopelijk kan ik morgen weer gewoon gaan werken!

Liefs xx Evelien

  • 24 Mei 2011 - 15:04

    Rob En Marianne:

    Hoi hoi, wat duurt het allemaal lang voor we je weer zien. Ben wel blij dat het eindelijk weer wat beter gaat, je moeder belt wat af om ons allemaal op de hoogte te houden. We wilden je het liefst veilig thuis hebben, maar nu gaat het allemaal wel weer als ik het zo lees. Wat een leuk project ben je gestart en leuk dat je het helemaal naar je eigen idee kan inrichten/opbouwen. Ben zo benieuwd naar alle verhalen en foto's.
    Hoe gaat het met Jeroen? Ook zijn stage zit er inmiddels ver op. Binnenkort is het juni en voor je het weet ben je weer thuis! Hier verder alles goed, we hobbelen hgier lekker verder, Dikke dikke kroel kus van ons allemaal! Rob, marianne, Daan,Ethelle Laura, Senna en Zwabber

  • 25 Mei 2011 - 07:53

    Reinder Luinge:

    Wordt nu toch wel tijd dat de medicijnen echt gaan helpen. Als je daar niet goed kunt worden geholpen moet je je afvragen of je niet te veel risico neemt met je eigen gezondheid. Beter te vroeg terug en gezond dan iets doen waardoor je een leven lang andere problemen zou kunnen hebben. Maar goed, je zit zelf in het "vak" dus je kunt het zelf het beste beoordelen. Oma en ikzelf hebben je verhaal weer met veel aandacht gelezen. Ik denk dat je er heel veel leert en ontzettend veel ervaring opdoet. Gelukkig heb je ook af en toe je pleziertjes. Wij wensen jou snelle beterschap en nog veel succes. We hopen je met je verjaardag weer te zien.
    Groetjes, Oma Dicky en Opa Reinder

  • 26 Mei 2011 - 11:43

    Maaike:

    hey mupke

    Wat bizar dat ik nu je verhalen vanuit NL moet volgen..:(
    wat een ellende allemaal met dat ziek zijn!! Wel super fijn dat een leuke stage plek hebt gevonden!! Ik zal blij zijn als je weer terug in ons koude kikkerlandje bent!!

    liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenya :)

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

Obama Childern's Clinic!

13 Mei 2011

Shake what your mamma gave ya!

24 April 2011

Heftig!

16 April 2011

Mzungu Daktari!

10 April 2011

Tabian Baja!
Evelien

Actief sinds 10 Feb. 2011
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 23971

Voorgaande reizen:

09 April 2017 - 03 Mei 2017

Incredible India

29 Juni 2016 - 01 Augustus 2016

Werken op Aruba

07 Mei 2013 - 07 Mei 2015

emigreren en werken in Zwitserland

16 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Backpacken Centraal Amerika

04 September 2014 - 08 September 2014

Toutes les couleurs de Marrakech

06 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Kenya :)

Landen bezocht: