Kan iemand mij vertellen wat ik wil?? - Reisverslag uit Aarau, Zwitserland van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu Kan iemand mij vertellen wat ik wil?? - Reisverslag uit Aarau, Zwitserland van Evelien Norbart - WaarBenJij.nu

Kan iemand mij vertellen wat ik wil??

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 Augustus 2014 | Zwitserland, Aarau

Voor nu heb ik besloten sowieso een jaar vol te maken en op 7mei 2014 weer beoordeel hoe ik ervoor sta. Wat wil ik nog? Wat zijn mijn kansen? Wil ik blijven of ga ik ergens anders heen?

Dit stukje tekst schreef ik bijna anderhalf jaar geleden. Na al deze tijd, weet ik nu dan wel wat ik wil of hoe ik ervoor sta? Of mijn kansen beter en groter zijn en of ik ergens anders heen wil of toch wil blijven?

Wat een ontzettend moeilijke vragen, wederom enorme beslissingen om te maken, of hoef ik helemaal niet te beslissen?

Feit 1: Zwitserland is niet mijn thuisland en dat zal het ook nooit worden, het volk is niet mijn volk en ik zal (en wil) ook nooit een van hen worden.

Feit 2: De economie in Nederland is nog steeds drie keer niks en de banen zijn nog steeds niet in overvloed.

Feit 3: Plannen voor een nieuwe/andere (vervolg) studie zijn er, maar welke studie? Waar? En kan ik dat betalen?

Feit 4: Mogelijkheden in andere landen zijn er genoeg, zou dat meehelpen aan de heimwee die ik nu al heb? Nee, ik denk het niet.

Door alle feiten op een rijtje te zetten en alle Pro's en Con's tegen elkaar af wegen weet je meestal wel waar je aan toe bent. In mijn geval word ik er niets wijzer van.

Blijf ik in Zwitserland dan heb ik heimwee en voel ik me ongelukkig. Ga ik naar Nederland zonder baan en te weinig geld dan ben ik ook niet gelukkig. In Zwitserland willen mijn collega's niet dat ik ga, in Nederland zouden ze me graag terug zien komen.

Een ding is zeker en dat is dat het werk bij mij op de afdeling er niet makkelijker op wordt. Er nemen steeds meer mensen ontslag, er komen steeds meer nieuwe onervaren mensen die vaak de taal niet spreken. Kortom het is een drama. Ik word al een van de ''Alte Hasen'' genoemd, dat betekend dus dat ik een van de oude garde ben, een met ervaring en dat terwijl ik hier krap anderhalf jaar werk.

Volgende week neem ik contact op met de vrouw/kind divisie in dit ziekenhuis. Ik ga kijken of er bijvoorbeeld op de kraamafdeling nog vacatures zijn die ik in kan vullen. Eens kijken of ik een dag mee kan lopen en of dat bevalt. Als het me bevalt zou ik kunnen besluiten om nog wat langer te blijven, meer ervaring op te bouwen en nog wat te sparen.

Door hier te sparen kan ik veel dingen doen die me gelukkig maken, zoals bijvoorbeeld zoveel mogelijk naar huis. Een tijdje terug had ik stiekem een weekendje Nederland geplanned zonder dat iemand het wist, heerlijk rustig. Niks met iemand afgesproken zodat ik niet dat overvolle schema had wat ik normaal heb als ik naar huis ga.

Het eerste weekend van augustus had ik heel impulsief een retourtje Nederland geboekt en een ticket voor Solar gekocht. Naar Nederland gevlogen voor een festival weekend, op een camping(met veel regen)te zitten, veel te feesten en weinig te slapen om vervolgens nog kapotter terug te komen als dat ik heen ging. Wat een gedoe, maar het was het dubbel en dwars waard.

Begin september ga ik nog vijf dagen naar Marrakesh met Kristel, in een superleuk oud hotelletje in de Medina. En daarna begin ik in oktober weer aan de volgende reis.
Op de planning stond Azie samen met Aimée, dit wordt nu wegens omstandigheden Midden Amerika, in mijn eentje. De Lonely Planets zijn binnen en het plannen van de reis is begonnen. Ik vlieg eerst van te voren naar Nederland, waar ik drie dagen blijf en dan door naar Guatemala. Dan terug van Honduras naar Nederland, blijf ik nog twee dagen thuis en dan weer naar Zwitserland. Pittig reisje maar ik ben heel benieuwd hoe dit rondje Guatemala, Belize, Honduras en the Bay Islands gaat worden.

Volgende week komen Tommy en Sigrid op bezoek. Die gaan op vakantie naar Italie en komen eerst bij mij langs. Hopelijk is het mooi weer en kunnen we barbecueen en chillen aan de rivier. Super veel zin in dat ze mijn kant op komen!

Eind augustus komen pappa en Victor nog op bezoek, ook onwijs gezellig! Dat worden weer leuke dagen met zwemmen, eten en fikkie stoken.

Vanaf nu is het vollop Spaans leren, mijn reis plannen, een passende studie zoeken en me bezig houden met een andere/nieuwe baan of dat nou in Zwitserland of in Nederland is. Mijn To do list heeft blijkbaar geen einde en elke dag komen er weer dingen bij. Mocht iemand daar een oplossing voor hebben, die mag zich graag melden!

Mijn volgende reisverslag zal waarschijnlijk komen als ik aan het reizen ben, tot de volgende...

Explore. Dream . Discover.

X Eef

  • 08 Augustus 2014 - 07:19

    Wesley:

    Pittige levensvragen..
    Enige advies/quote die ik op kan dreunen voor je is:
    Act on your highest excitement without any expectations.

    Ik wens je een goede reis door Midden-Amerika en succes met Spaans leren. Hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt over je wensen en beslissingen.

    Hasta la proxima!

  • 08 Augustus 2014 - 09:47

    Reinder Luinge:

    Naast allerlei "gevoelsargumenten" zijn praktische afwegingen toch zeker waard mee te tellen. Je (financiële) situatie is op dit moment zodanig dat je jezelf allerlei leuke zaken kunt permitteren (Roermond - Marrakech - Midden Amerika en naar huis als je tijd hebt), die je in een andere omstandigheid waarschijnlijk niet zou kunnen. Probleem is dat je het zelf zult moeten afwegen. Als je verder geen duidelijk toekomstbeeld hebt is het natuurlijk best wel interessant vooralsnog te kiezen voor zekerheden.
    Verder wens ik je een paar fijne reizen en...kom heel terug. Groetjes. Opa R.

  • 13 November 2014 - 03:46

    Susanna:

    Volg je hart lieverd!!! De mensen waar je van houd blijven altijd bij je!!(Ik weet dat ik nogal laat reageer aangezien je dit in augustus hebt geschreven, maar wil het je even goed zeggen)
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 10 Feb. 2011
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 23956

Voorgaande reizen:

09 April 2017 - 03 Mei 2017

Incredible India

29 Juni 2016 - 01 Augustus 2016

Werken op Aruba

07 Mei 2013 - 07 Mei 2015

emigreren en werken in Zwitserland

16 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Backpacken Centraal Amerika

04 September 2014 - 08 September 2014

Toutes les couleurs de Marrakech

06 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Kenya :)

Landen bezocht: